#33 San Martin de los Andes 10-03
San Martin de los Andes was vandaag de nieuwe bestemming, na ruim anderhalve week in Bariloche te zijn geweest. De Spaanse les zit erop voor nu en misschien gaan we in Bolivia nog een weekje les nemen, maar tot die tijd is het oefenen en de lesstof doornemen. De busrit ging over de Ruta de los Siete Lagos. Een leuke route die veel reizigers met de auto of de fiets doen om de verschillende uitzichtpunten over de meren te zien. De rit was voor Janine niet echt fijn, nog steeds ziek en moeite met eten en drinken binnen houden. In San Martin de los Andes zijn we een nachtje gebleven.

• 03311
  • 03321
  • 03331
  • 03341

#34 Pucón 11-03
Na het ontbijt hebben we een wandeling gemaakt naar een uitzichtpunt over het Lacar Lake en San Martin de los Andes. Dit was 5 km even lekker wandelen door de natuur met redelijk weer. Voor Janine was het een pittig tochtje, omdat ze nog steeds niet fit is, maar het gaat langzaam iets beter. Om 2 uur zijn we met de bus naar Chili gegaan en wel naar Pucón. Onderweg mooi weer en bij de grensovergang uitzicht op een vulkaan met op de top sneeuw.  In Pucón verblijven we in hostal Kutralwe wat lekker rustig is en hier hebben we een mega grote kamer. In de avond even rond gekeken en geïnformeerd voor excursies de komende dagen. Pucón is toeristisch en een mekka voor avontuurlijke outdoor activiteiten, hier voelen we ons wel thuis.

• 03411
  • 03421
  • 03431

#35 Pucón 12-03
In de morgen lekker uitgeslapen met het geluid van regendruppels op het dak. Dit hadden ze voorspeld dus vandaag een relaxdag naar een natuurlijk thermaalbad genaamd Termas Geometricas. Net na de middag 2 uurtjes met de bus om daar 3 uurtjes te genieten van heerlijke warme thermaal baden aan de voet van een vulkaan. De locatie was schitterend in een vallei en met enkele watervallen. De baden variërend van 38 tot 45 graden waren een genot voor een relax dagje. En natuurlijk even afkoelen onder de waterval van 8 graden.

• 03511
  • 03521
  • 03531
  • 03541
  • 03551

#36 Pucón 13-03
Vandaag hebben we ons op gesplitst. Janine is nog altijd te ziek voor de excursie. Voor William ging de wekker om half 6, want vandaag was de enige goede dag deze week om de vulkaan Villarica te beklimmen. De dag ervoor geboekt bij Aguaventuras en de outfit gepast. Na aankomst bij het kantoor was er een gids ziek en moest ik en een Fransman met een andere organisatie mee. Wel een goede organisatie, maar frusterend als het wordt mede gedeeld. Eerst een half uurtje met de bus en daarna werden we bij de voet van de actieve vulkaan afgezet, hier was ook een skigebied en het eerste gedeelte kon met de lift gedaan worden. Maar dat hebben we natuurlijk niet gedaan. Samen met Adrian, de Fransman, ben ik omhoog gelopen en nadat we het extra stuk hadden gedaan sloten we aan bij de rest van de groep. Pfff dat schoot echt niet op en gelukkig zag Juan onze gids dat ook en we konden met hem alleen verder. Het mooie was dat we als allereerste van de 262 personen vandaag liepen. Zelf de routes uitzoeken door de verse sneeuw en het ijs van afgelopen dagen. Halverwege moesten we crampons onder onze schoenen voor grip op het ijs. Een nieuwe ervaring. Het weertje was perfect alleen wat meer wind naarmate de top naderde. Het was leuk met zijn drieën en als allereerste bereikten we de top van de vulkaan. Hier moesten we wel de gasmaskers op voor de zwavel die ontsnapt uit de krater. Het uitzicht was schitterend met verschillende andere vulkanen op de achtergrond, en natuurlijk in de krater kijken, maar helaas vandaag geen lava te zien. Bovenop waaide het flink en de tijd boven is maar enkele minuten ivm de vele bezoekers en regelgeving van de natuurorganisatie Conaf. Na het bereiken van de top moesten we weer omlaag en liepen we langs de lange rij met allemaal andere organisaties die nog op weg waren naar boven, dit was voor de meeste letterlijk polonaise lopen! Tijdens het teruglopen naar beneden een broodje gegeten en op het einde mochten we glijen over de sneeuw. Helaas niet vanaf de top, omdat er te veel ijs lag, maar het was even speeltijd. In totaal 6,5 uur onderweg geweest voor 10 km en 1500 hoogtemeters. Na afloop een biertje gedronken om deze leuke dag af te sluiten.

• 03611
  • 03621
  • 03631
  • 03641
  • 03651
  • 03661

#37 Pucón 14-03
Af en toe zijn we ook toe aan wat rust en dat kwam vandaag goed uit met de voorspelde regen. Deze dag ingevuld met slapen, volgende bestemmingen inlezen en tickets boeken en natuurlijk wat socializen met het thuisfront. Gelukkig is Janine opgeknapt na een weekje ziek te zijn geweest en kunnen we gelukkig weer gewoon verder reizen. 's Avonds zijn we lekker gaan uiteten in het beste steak restaurant van Pucón, waar we allebei een heerlijk gerecht hadden en gezellig met een Nederlands stel reiservaringen hebben uitgewisseld.

• 03711

#38 Pucón 15-03
Om half 9 hebben we de bus gepakt naar nationaal park Huerquehue, ongeveer een uurtje van Pucón. Vanaf de entree van het park hebben we een hike gemaakt naar Cerro San Sebastián. Op deze berg is een uitzichtpunt met een 360 graden panorama met veel meren en vulkanen te zien. Het pad hiernaartoe was de eerste kilometers goed te lopen, wel klimmen maar zand ondergrond door het bos. Daarna volgde een vlakker deel over een Chileense alpenweide. De laatste 2 km waren pittig met modderige stukken en heel veel rotsen. Bovenop was het genieten van het uitzicht en de meegebrachte lunch. Het weertje was lekker en we hebben ook weer lekker dezelfde route terug gewandeld. In totaal 16 km en ruim 1200 meters klimmen. Om 5 uur ging de bus terug naar Pucón en na een verfrissende douche in ons hostel ging om 9 uur de nachtbus naar Santiago, de hoofdstad van Chili.

• 03811
  • 03821
  • 03831
  • 03841
  • 03851

#39 Santiago 16-03
De nacht redelijk doorgebracht in de bus en om 7 uur waren we in Santiago. Daar hebben we onze backpacks gedropt in het hostel en mee gelopen met een free tour in de stad. Een leuke wandeling door de stad met de enthousiaste gids Felipe. Deze tour is gratis en gebaseerd op fooi. 4 uurtjes gewandeld en meer te weten gekomen over de geschiedenis van Chili, Santiago en de cultuur. Het einde van de tour was bij de voet van een berg genaamd Cerro San Christóbal. Hier zijn we omhoog gelopen om de kleine versie van het Christus beeld van Rio te zien en een uitzicht over de hoofdstad van Chili. Op de terugweg naar het hostel nog even bij een vismarkt langs geweest. Na ruim 20 km lopen hebben we in de avond niet veel meer gedaan dan een hapje eten in de naastgelegen pizzaria met DJ.

• 03911
  • 03921
  • 03931
  • 03941
  • 03951

#40 Santiago 17-03
We hebben heerlijk gebruik gemaakt van de late check out vandaag. Om 12 uur liepen we bij het hostel weg om met de bus naar Valparaíso te gaan. Hier hebben we een paar uurtjes rond gelopen in de kleurrijke stad aan de Pacific Ocean. Deze havenstad ligt tegen een berg aan en dit geeft mooie uitzichten. Op bijna alle muren zijn wandschilderingen met graffiti te vinden waar de kunstenaars zich op hebben uitgeleefd. Om 8 uur hebben we de bus terug gepakt naar Santiago en vanuit het bus station gelijk een taxi naar de wijk Bellavista genomen, het uitgaansgebied van Santiago. Omdat we de volgende morgen een vlucht zouden hebben om 6 uur 's morgens hebben we de nacht maar door gevierd in een gezellige kroeg met wat Chilenen. Om half 3 waren we weer in het hostel om de tassen op te halen en de taxi te nemen naar het vliegveld. Och ja een nachtje geen bed maakt niet veel uit.

• 04011
  • 04021
  • 04031
  • 04041
  • 04051

#41 Iquique 18-03
De vlucht was met Sky Airlines, zeg maar de Ryanair van Zuid Amerika. Voor een paar tientjes per persoon vliegen is toch wel wat fijner dan meer dan 24 uur in een bus naar onze volgende bestemming Calama. Om 8 uur kwamen we aan en hebben om 11 de volgende bus gepakt naar Iquique aan de kust in het noorden van Chili. 5 uurtjes door de Atacama woestijn en een nacht overslaan, dan weet je wel wat de oogjes doen! In Iquique waren we rond 4 uur en na het inchecken in ons hostal zijn we over het strand geslenterd. Janine kon eindelijk weer eens genieten van een flink ijsje na haar ziekte de afgelopen week! Haar dag kon in ieder geval niet meer stuk.

• 04111
  • 04121
  • 04131

#42 Iquique 19-03
Proficiat mama José, daar begon ons dagje mee op de WhatsApp. De planning was om vanmorgen te gaan surfen en les te nemen, maar we waren te laat voor vandaag, we kwamen het bed niet uit. De baard en het haar van William had wel een opfrisbeurt nodig dus even bij de lokale barbier op bezoek voor een zomerse coup. Verder geen bijzonder dagje met wat rondvragen voor de komende dagen en wat relaxen.

• 04201
  • 04211
  • 04221
  • 04231

#43 Iquique 20-03
Een dagje strand in Iquique in een paar woorden:
Zonnetje, ligbed, parasol, relax modus aan, surfen, surfplank, wetsuit, vallen, opstaan, ijsje, genieten!