#44 Iquique 21-03
Hola, hier zijn we weer. Vandaag hebben we een dagje cultuur gesnoven in Chili. Met de bus naar Humberstone gegaan, een verlaten spookstad wat tot 1960 een mijnstad was voor het delven van salpeter. De stad en alle installaties zijn goed in tact gebleven (op wat roest na) en nu staat het op de lijst van Wereld Erfgoed. We waren een van de weinige bezoekers en dat maakte het nog leuker. Lekker rond neuzen tussen de gebouwen, de verroeste golfplaten, oude gereedschappen en machines. Humberstone was het gedeelte waar de mensen woonden en Santa Laura waar de salpeter uit de erts werd gehaald. In de namiddag op aanraden van een andere reiziger naar het vruchtbare plaatsje Pica geweest, maar hier vonden we allebei niet heel veel aan. Na een uurtje rondlopen hebben we de bus terug gepakt naar Iquique. Daar was het nog even douchen en de nachtbus naar Calama pakken.

• 04411
  • 04421
  • 04441
  • 04451

#45 San Pedro de Atacama 22-03
Om 6 uur kwamen we aan in Calama en na eventjes wachten konden we met de volgende bus naar San Pedro de Atacama, onze bestemming voor de komende dagen gelegen op 2500 meter. De middag hebben we besteed aan het bezoeken van de verschillende tour organisaties voor de trips de komende dagen.   De eerste tour hadden we om 4 uur naar Valle de la Luna, oftewel Moonvalley. Het landschap was zeer gevarieerd met zandduinen en maanlandschappen. Een enthousiaste Braziliaanse gids liep met ons naar de uitzichtenpunten en door een grot. Na de zonsondergang gingen we, net als alle honderden andere toeristen terug met het busje naar San Pedro de Atacama.

• 04511
  • 04521
  • 04531
  • 04541
  • 04551
  • 04561

#46 San Pedro de Atacama 23-03
Vandaag hadden we een mountainbike wedstrijd, althans zo voelde het voor William. Met z'n tweeën op de mountainbike door de woestijn om enkele lagunas te bezoeken. Om 10 uur vertrokken we met onze 29" Trek fietsen. Eerst naar laguna Cejar, een oase in de woestijn met zout water waar we ook konden zwemmen. Een beetje koud, maar erg leuk om te blijven dobberen op het zoute water, met op de achtergrond de besneeuwde pieken van de Andes. Het was lekker rustig en we hebben een uurtje gedobberd en erna douchen, om al het zout eraf te spoelen. De etappe ging verder over grindwegen richting de volgende stops, Laguna Ojos de Salar en Laguna Tebinquinche. Hier hebben we rond gekeken en genoten van de kleurrijke uitzichten over de met zout gevulde laguna's. Het was heet vandaag en we reden elke keer vol in de zon, dus blijven drinken en zonnebrand smeren. Op de terugweg hadden we wind uit en kon Janine fijn mee liften in het wiel van William. We reden de hele dag parallel aan de Andes door de woestijn en dat maakte het erg apart. Het laatste uur waren we blij met de eerste wolken van de dag en reden we even in de schaduw. Na 70 km kwamen we weer in San  Pedro de Atacama en hebben we een welverdiende pizza gegeten. We kwamen er ook achter dat de zon door onze shirts en veiligheidshesjes heen heeft geschenen en we waren allebei verbrand. Om 12 uur 's nachts stonden we klaar om sterren te kijken, maar helaas was het te bewolkt en ging de tour niet door.

• 04611
  • 04621
  • 04631
  • 04641
  • 04651
  • 04661

#47 San Pedro de Atacama 24-03
Een nieuwe dag en weer een nieuwe tour, vandaag naar enkele lagunas op 4200m hoogte en flamingo's kijken. Helaas was de tour vandaag minder, een kamikaze chauffeur/gids die meer bezig was met driften door de bochten en zo hard mogelijk over landwegen scheuren dan een verantwoorde en informatieve tour leveren. Ook was alles in het Spaans en dat is toch nog te lastig met onze beperkte kennis. Na de lagunas en flamingo's nog een dorp bezichtigd. Om middernacht hadden we de astronomic tour om sterren en planeten te bekijken. Het was een beetje bewolkt, maar Jupiter, de Maan, Sirius black en diverse andere sterren konden we door de telescoop bekijken. De tour viel tegen, geen uitleg van tevoren en alles werd ingekort vanwege de bewolking.

• 04711
  • 04731
  • 04741
  • 04751
  • 04761
  • 04771
  • 04781

#48 San Pedro de Atacama 25-03
Om 2.30 uur in bed en om 4.45 uur, tring tring, de wekker voor een zonsopkomst tour naar de Tatio gijsers. Met een busje werden we opgehaald en met ongeveer 12 personen reden we naar de gijsers. Deze gijsers hebben de hoogste ligging en zijn de op 3 na grootste ter wereld. Eenmaal daar hebben we rond gekeken en de zonsopkomst gezien. Het was erg koud, -6 graden en we waren blij met de warme kleding. Een lekkere lunch werd klaar gemaakt op een tafeltje achter het busje en daarna gingen we naar een plaats om in een hotspring te zwemmen. Voor Janine was het te koud, maar William vond het wel lekker een kwartiertje badderen. Op de terugweg hebben we het stadje Machuca bezichtigd en een spies met heerlijk lama vlees gegeten. Na enkele stops bij wat lagunas en een vallei met cactussen waren we rond de middag weer in San Pedro de Atacama. De middag hebben we ingevuld met het boeken van de 3 daagse Uyuni tour voor de volgende dagen. Na veel rondvragen en vergelijken hebben we bij White and Green geboekt, hier hadden we het beste gevoel bij.

• 04811
  • 04821
  • 04831
  • 04841
  • 04851
  • 04861
  • 04871

#49 Villamar 26-03
Om half 7 stond er een busje klaar om ons op te halen en naar de grens overgang te brengen. De 4x4 auto's uit Bolivia stonden hier klaar om de tours te doen. Onze groep bestond uit Gerardo, onze Boliviaanse chauffeur, Ezequil (Izzi) de Boliviaanse gids, Hiroyuki en zijn dochter Tomoko uit Japan en Daniel uit Oostenrijk. Onze gids Izzi regelde dat we de lange rij bij de douane konden omzeilen en na een ontbijt bij de auto konden we op weg voor 3 dagen natuurschoon. De eerste stop was Laguna Blanco wat in de winter bevroren is. Laguna Verde vormt door het koper in water de groene kleur en ligt aan de voet van de Vukaan Licancabur.  De Pampa hari woestijn ook wel de Salvador Dali's Desert genoemd gaf het echt woestijn gevoel. In de Laguna Chalviri hotpool konden we even af koelen en erna een lekkere lunch! Ons reisgezelschap was echt internationaal en het uitwisselen van ervaringen had iets extra's. Gerardo bracht ons in zijn Nissan Patrol naar de gijsers Sol de la Manaña met borrelende modder poelen. De mooiste plek van de dag vonden we Laguna Colorado. Hier hebben we een uurtje rond gelopen en echt genoten van de diversiteit aan kleuren in deze laguna. Dit met de enthousiaste en goede uitleg van Izzi maakte het compleet. Deze dag was er een op hoogte, met plekken boven de 4500 meter. Hier moet het lichaam toch wel wat aan wennen. Dit was bij William wat lastiger en na eerst wat hoofdpijn moest hij enkele keren overgeven. De overnachting en het diner was in Villamar, Hostel Luan. Op tijd naar bed na het eten om de dag erna weer fit te zijn.

• 04911
  • 04921
  • 04931
  • 04941
  • 04951
  • 04961

#50 Uyuni 27-03
De eerste stop van deze nieuwe dag was bij rotsen met zeer aparte vormen, genaamd Valle de Rocas. Zo heeft William kameel gereden in de woestijn op de Camello de piedra, hebben we de Cop del Mundo gezien en een foto momentje bij de Italia Perida. De route ging verder langs Laguna Vinto waar de lama's aan het eten en drinken waren. Laguna Negra was schitterend, verscholen achter rotsformaties en onze chauffeur wist een mooie route naar deze plek. De Valley of Anacondas volgde met  een uitzicht over de slingerende rivier in de vallei. Onze lunch was in Alota waarna we naar het mijnplaatsje San Cristóbal zijn gereden. Deze stad is enkele jaren geleden compleet verplaatst omdat er op de oude locatie zilver in de grond zat. Onze laatste stop was bij het verlaten Train Cementry van Uyuni. De verroeste treinen en wagons zijn hier meer dan een halve eeuw geleden achter gelaten en nooit meer gebruikt. Ons hotel voor de nacht was een echt zouthotel, de muren en het bed waren allemaal van zout gemaakt. Dit hoorde natuurlijk bij de ervaring van de zoutvlakte van Uyuni. Ook deze dag was er weer een om in te lijsten, wat een gave natuur!

• 05011
  • 05081
  • 05091

#51 Uyuni 28-03
Dag 3 van de Uyuni tour begon voor ons heel op tijd. Om middernacht zijn we samen met Daniel opgestaan om op de zoutvlakte de sterren en de melkweg te bekijken en te fotograferen. Te voet 5 km naar de Salar de Uyuni om daar te wachten tot de maan onderging voor de beste foto's. Het was koud en het wachten duurde lang, maar het was het waard. De ontelbare sterren en de melkweg waren goed met het blote oog te zien en de foto's zijn gaaf geworden. We waren om 5 uur terug in het hotel en om half 6 werden we weer opgepikt voor de tour met de zonsopkomst op de zoutvlakte. We reden de zoutvlakte op waar we enkele uren ervoor foto's hadden gemaakt. De eerste kilometers waren door het water, een klein laagje wat op de zoutvlakte ligt na het regenseizoen van afgelopen maanden. Ergens midden op de zoutvlakte stopten we om de zon te zien opkomen achter de bergen. Ons ontbijt was in het Hotel de Sal Playa Blanca, vlak bij het Dakar monument en de vlaggen. Daarna konden we leuke foto's maken op de uitgestrekte zoutvlakte. Erg grappig om hier te spelen met de effecten van de diepte en ook de reflectie van het water. Rond de middag zijn we naar een Artisnal Markt in Colchani geweest om souvenirs te kopen, helaas voor het thuisfront, we hebben geen ruimte in onze backpack! Daarna zat de tour erop, het was echt schitterend en gezellig. Het klikte goed in de groep en met onze gids en Daniel zijn we 's avonds nog een hapje gaan eten.

• 051001
  • 05181
  • 05191

#52 Uyuni 29-03
Na de tour van afgelopen dagen hebben we deze dag gebruikt om lekker uit te slapen en een beetje door Uyuni te slenteren over de lokale markt. De lokale bevolking probeert hier alles te verkopen zoals kleding, eten, speelgoed, souvenirs enz, en dat alles voor maar een klein prijsje. Bolivia is namelijk het armste land van Zuid Amerika en dat is ook wel te merken. Met uiteten en het boeken van tours maken we veel gebruik van TripAdvisor, zo ook vandaag om een heerlijke pizza met lamsvlees te nuttigen in het nummer 1 restaurant.

• 05211
  • 05221
  • 05231

#53 Potosi 30-03
In de ochtend hebben we de bus gepakt naar Potosi, de hoogste gelegen stad ter wereld op 4060 meter. De route ernaar toe was er een met veel natuur, bergen en uitzichten. In Potisi wilden we de mijn tour doen maar hij ging niet door omdat het goede vrijdag was. We hebben de middag rond gelopen en er was een processie door de stad vanwege Pasen. Samen met 2 Duitse dames deze optocht bekeken en in de avond een hapje gegeten in een lokaal restaurant.

• 05311
  • 05321
  • 05331
  • 05341
  • 05351

#54 Sucre 31-03
Vandaag ging de mijn tour wel door en we kregen van een oud mijnwerker goede informatie en uitleg of Potosi en de mijn geschiedenis. Deze stad leeft voornamelijk van de mijnen, waar in de berg Cerro Rico zilver, lood, zink en nog veel meer andere mineralen zitten. Na een korte rondleiding door de fabriek waar de mineralen uit de erts worden gehaald zijn we verkleed als echte mijnwerkers de mijn in gegaan. Helaas waren er weinig aan het werk door het Paasweekend, maar het gaf wel een goed beeld onder welke slechte omstandigheden deze mensen werken in de mijn. In de middag zijn we naar het Munt museum van Bolivia geweest. De gids vertelde over het maken van de munten in deze fabriek. Meer dan 400 jaar geleden werden er al zilveren munten gemaakt tot aan 1951. Het gebouw en alle machines, die steeds moderner werden door de jaren heen waren nog in perfecte staat. De tassen hadden we alweer ingepakt voor de busreis in de avond naar de volgende bestemming, Sucre.

• 05411
  • 05421
  • 05431
  • 05441
  • 05451
  • 05461
  • 05471

#55 Sucre 01-04
April is begonnen en dat betekend voor ons dat we al 2 van de 6 maanden gehad hebben, de tijd vliegt echt om. Ze zeggen niet voor niets, time fly's when you are having fun! Deze paaszondag hebben we besteed aan een stadswandeling door Sucre met een gids. Een mooie koloniale stad die op de wereld erfgoed lijst staat. De tour eindigde bij het uitzichtpunt Recoleta over de gehele stad, waar we de zon hebben zien ondergaan. Vanuit Bolivia een vrolijk pasen gewenst en tot de volgende update!