#92 Huacachina 08-05
We're flying high over the Nazca sky.

De nachtbus richting Nazca arriveerde omstreeks 07:00, waar we gelijk een taxi hebben geconfisqueerd naar de plaatselijke luchthaven. Eenmaal op de plaats van bestemming kwamen de onderhandelings technieken van Janine goed van pas om een tour te boeken die een goede prijs/kwaliteit had. Movilair kwam het beste uit de bus voor een 30 minuten durende rondvlucht over de Nazca lijnen. Aangezien er een kortstondig lage druk gebied was ter plaatse was de enige optie wachten tot er opklaringen waren. Om 11:30 kregen we groen licht om het luchtruim onveilig te maken. Met 6 passagiers, 1 kundige piloot en zijn assistent betraden we het kleine Chesna 207 vliegtuig. Eenmaal in het luchtruim op ongeveer 2500ft met een snelheid van 200 km/h genoten we van de verschillende figuren overgebleven uit de Inca tijd. Zo zagen we de hond, flamingo, astronaut, pelikaan, aap, en nog veel meer andere archeologische ontdekkingen. Het draaien, keren en passagiers links en rechts laten genieten van de uitzichten eiste zijn tol. Janine was al misselijk na 8 minuten en William mocht zijn eten nog eens proeven en in een zakje deponeren. Dit mocht voor beiden de pret niet drukken, het was een schitterende vlucht en nadat we de aquaducten hadden bezichtigd werd de daling ingezet. De piloot zette het kleine vliegtuigje vakkundig aan de grond en we konden onze reis verder vervolgen. Dit deden we ook en met een ander stel hebben we de taxi genomen richting Huacachina, een klein oase dorpje midden in de woestijn. Hier hebben we niet veel meer ondernomen, dat gaat de volgende dag wel weer gebeuren.

• 09201
  • 09207

#93 Paracas 09-05
Let's play in the sand!

Na eerst heerlijk uitslapen, hebben we erna aan het zwembad gelegen vandaag. Beetje zwemmen, relaxen en in de hangmat liggen. Om 4 uur kon de echte fun van de dag starten, namelijk de zandduinen in met een buggy. Met 10 man in de zandbuggy en de chauffeur scheurde erop los. De meiden, inclusief Janine, lieten zich goed horen, net een stel gillende keukenmeiden. Tijdens de rit hadden we drie keer een stop gemaakt om te gaan sandboarden vanaf een zandduin. Omdat staand erg lastig is lagen we op het board en gleden we van de duinen af naar beneden. Heerlijk die snelheid, maar minder als je net als Janine even gaat rollebollen en zandhappen. Op het einde de zonsondergang bekeken en het uitzicht over de oase Huacachina en erna heerlijk de zand weg spoelen onder de douche. Na een hapje eten hebben we een uurtje in de taxi gezeten naar Paracas, een stadje aan de zee. Hier kwamen we om 10 uur aan en vielen de oogjes snel dicht in het hotel.

• 09301
  • 09302
  • 09303
  • 09304
  • 09305
  • 09306
  • 09307

#94 Paracas 10-05
Isla Ballestas and Reserva Nacional de Paracas.

Een tourtje hier en een tourtje daar, we zitten echt in het toeristische gedeelte van Peru langs de kust waar de meeste mensen reizen. Wij doen daar natuurlijk een beetje aan mee en hadden vandaag 2 tours, een in de ochtend en een in de middag. Als eerste gingen we met een speedboot naar de eilanden Islas Ballestas, waar geen mensen wonen maar heel veel vogels en zeeleeuwen. Op de heenweg ernaartoe zagen we eerst nog een tekening tegen een bergwand van een kandelaar, overgebleven uit de Inca tijd. Overal waar je kijkt zitten, slapen, paren en vliegen de vogels in het rond op en rondom de rotsen. Het eiland wordt ook wel het Galapagos genoemd voor de arme mensen. De volgende tour was met een busje naar het Reserva Nacional de Paracas. Dit woestijn schiereiland langs de pacific oceaan heeft een mooie kustlijn met veel rotsen en enkele aparte uitzichten. Voor 15 euro was dit een prima besteding van de dag hier in Paracas. Wat leuk is aan deze route in Peru dat je heel vaak dezelfde mensen ziet die dezelfde route afleggen. Zo kwamen we een Nederlands stel, Niels en Lian, verschillende keren tegen en hebben we 's avonds gezellig mojitos en pisco sours gedronken.

• 09401
  • 09402
  • 09403
  • 09404
  • 09405
  • 09406

#95 Lima 11-05
Movie time.

Busje komt zo.... dat dachten we vanmorgen toen we om 7 uur klaar stonden voor de busreis naar Lima. Helaas moesten we 2 uur wachten voor we vertrokken en konden we erna 4 uurtjes reizen richting Lima, de hoofdstad van Peru, met 16 miljoen inwoners. Eenmaal aangekomen in Lima hebben we een taxi genomen naar onze accomodatie en erna gewandeld door de stad. 's Avonds hadden we een relax avondje, namelijk naar de bioscoop. Engels gesproken en Spaans ondertiteld, dus het was perfect te volgen en dat voor €2,50. De film was Sexy by accident, zo'n heerlijke komedie voor dames om de lachspieren te trainen. Hebben we in ieder geval gewerkt aan onze buikspieren ;)

• 09501
  • 09502
  • 09503
  • 09504

#96 Lima 12-05
Discover Lima by foot.

De hoofdstad van Lima ligt aan de kust en is onderverdeeld un verschillende wijken. Wij verbleven in Miraflores, een van de toeristische wijken. Vanuit ons appartement zijn we naar Barranco gelopen voor weer een free walking tour. Deze tour ging eerst door de wijk Barranco, waar veel muurschilderingen zijn en leuke kleurrijke straatjes. De uitleg werd gegeven door onze gids Ronnie. Na deze wijk zijn we naar de wijk Chorillos gegaan met een busje voor het vervolg van de tour door de stad die op een klif ligt. Hier liepen we door een huis waar wel 200 hanen leefden in hokken, om te fokken. Het laatste gedeelte was het uitzicht over Lima vanuit een hoger gelegen uitzichtpunt genaamd La Herradura. Hier was het einde van de tour en hebben we wat Peruaans gegeten. In de avond hebben we nog een nighttour gedaan in de bus door het mooie oude stadscentrum. Deze tour kwam ook in het park waar elke avond een mooie licht, water en laser show te zien was bij verschillende fonteinen. We liepen hier met de hele groep van de bus achter onze gids aan met zijn lichtgevend lampje en vlaggetje. We voelden ons nu echt een toerist, of ja dat zijn we ook!

• 09601
  • 09602
  • 09603
  • 09604
  • 09605
  • 09606

#97 Lima 13-05
Happy mothersday An en José!

Op moederdag hadden we onze moeders graag een echte knuffel gegeven, maar dit jaar is het via WhatsApp. Vandaag een rustig dagje, beetje rond lopen in de verschillende parken en ook weer naar Barranco gelopen. Op zo'n dagje moet de innerlijke mens ook worden verwend en deze keer kwamen we bij een Spaans zaakje uit met verse hammen en kazen, mmmm. En we vonden een zaak waar ze kroketten verkochten, helaas de kwaliteit kon niet tippen aan de Nederlandse Kwekkeboom. We vonden de bioscoop wel leuk 2 dagen geleden dus vanmiddag nog maar een filmpje gepakt, nu een actiefilm "Tropa de Héroes". In de nacht hadden we weer een busrit, nu richting Huaraz en weer met Cruz del Sur.

• 09701
  • 09702
  • 09703
  • 09704
  • 09705

#98 Huaraz 14-05
We are getting old!

Na de rit in de nachtbus kwamen we gesloopt aan in Huaraz om 6 uur. Hier konden we gelukkig naar het hostel en even nog slapen op de bank in de algemene ruimte. Rond 9 uur konden we in de kamer en hebben we de oogjes nog even dicht gedaan tot 12 uur. De nachtbussen zijn fijn, maar niet ideaal voor de nachtrust. In Huaraz zijn we weer op hoogte, ongeveer 3000m en dat is weer even wennen. We hebben rond gekeken voor een tourtje of hike voor de komende dagen. En daarna op tijd naar bed, want we zijn geen 20 meer.

#99 Huaraz 15-05
Paramount day trek.

Om 5 uur stond het busje alweer klaar voor de tour. Wat zal dat genieten worden als we weer mogen werken over een paar maanden, elke dag lekker langer slapen en niet midden in de nacht opstaan voor een of andere tour! Via het hostel hadden we een dagtour geboekt, de Paramount trek. Deze tour ging naar de Coradilla Blanca, een grote bergketen met de hoogste berg van Peru. 3 uurtjes in de bus met een korte stop voor een lekke band en ontbijt, brachten ons naar Laguna Parón, waar de hike begon. We klauterden over grote rotsen van 4200 m naar 4500 m voor een 360° panaroma samen met onze gids Leonardo. Niet alle bergtoppen waren te zien door de bewolking, maar het uitzicht over het blauwe meer was genieten. Het hiken ging deze keer goed bij allebei, gelukkig niet echt problemen met de hoogte. Omdat de groep groot was en veel verschil in snelheid duurde het lang voor iedereen de ronde had gelopen en waren we 2 uur later terug dan gepland. Het was dan ook een dagvullend programma en moe en voldaan bereikten we Huaraz.

• 09901
  • 09907

#100 Huaraz 16-05
100 days done, 77 left!

Dag 100, weer een mijlpaal deze vakantie, daarom op deze dag dat we niet veel hebben uitgevoerd een korte terugblik in cijfers tot aan deze dag.

28650 Km totaal afgelegd tijdens onze reis.
6088 Meter, hoogste punt bereikt door William.
100 Dagverslagen voor de website.
77 Reisdagen in het vooruitzicht.
43 Dagen hiken / wandelen.
9 Stads touren.
8 Vluchten met het vliegtuig.
8 Overnachtingen in een tent.
7 Overnachtingen in een nachtbus.
4 Tourtjes per fiets.
4 Landen bezocht: Argentinië, Chili, Bolivia en Peru.
3 Landen te gaan: Ecuador, Colombia, Panama.
2 Gelukkige en dankbare mensen.
1 Super mooie reis.
Ontelbare herinneringen!

• 10001

#101 Huaraz 17-05
What a panorama route!

Na een dagje rust gisteren ging vandaag de wekker nog vroeger, om 2:30 uur! In het hostel hadden we nog een dagtour geboekt, de Panorama trek. We hadden allebei geen zin om een meerdaagse hike te doen, vandaar de 2 losse dagen met een dagje rust ertussen. Deze tour waren we met 7 personen en onze gids Francisco. Na 3 uurtjes rijden kwamen we aan in de Coradilla Blanca op ongeveer 4600 meter, waar we ontbijt kregen. Daarna begon de schitterende hike. Het eerste gedeelte was klimmen over een smal pad om uiteindelijk op 4700 m uit te komen waar we een 360° panorama hadden. Overal om ons heen besneeuwde bergtoppen van meer dan 6000 meter en een vallei waar we in keken. Het hiken ging lekker relax omlaag en na wat stops liepen we verder naar onze bestemming, Laguna 69. Dit was een pittige klim vanaf 4200 m naar 4600 m. Hier was de blauwe laguna te zien, maar met wel veel toeristen. Omdat we niet de standaard tour hadden maar een speciale klommen we ook nog naar een uitzichtpunt wat uitzicht gaf over de laguna zelf. Het was nog 30 minuten omhoog, maar de zweetdruppels meer dan waard. Boven natuurlijk weer de fotomomentjes en dat wordt nog wat uit zoek werk als we thuis zijn, misschien moeten we er maar even vakantie voor aanvragen! Daarna kon de lange wandeling terug naar 3900 m beginnen. De paden waren perfect vandaag zelfs na een kleine regenbui. Deze hike met de uitzichten was echt om te genieten en staat bij ons in de top 3 van mooiste hikes deze vakantie. Na aankomst in Huaraz even een hapje gegeten en erna weer de nachtbus in opweg naar Trujillo, onze laatste stop in Peru.

• 10101
  • 10102
  • 10103
  • 10104
  • 10105
  • 10106

#102 Huanchaco 18-05
Moche culture.

Na weer een nachtje doorgebracht te hebben in een bus waren we al op tijd in Trujillo. Vanuit daar hebben we de taxi genomen naar Huanchaco, om een nachtje te verblijven in dit kustplaatsje. Na de bagage gedropt te hebben zijn we naar de archeologische plaats Huaca de la Luna geweest. Hier hadden we een uurtje een rondleiding op en rondom de oude tempels uit de Moche tijd, van 200 - 800 na Christus. De religieuze tempel die meerdere keren vernieuwd zijn, zijn goed bewaard gebleven en de historische en kleurrijke wandschilderingen waren nog goed intakt. Dit was eens wat anders dan de archeologische plaatsen bestaande uit stenen. Hier was alles met klei / modder bouwstenen gebouwd. Vanuit deze tempel kon je nog een andere gigantische tempel zien, Huacas del sol. Na de tour nog even naar het museum voor wat extra geschiedenis les en daarna Trujillo in. Hierna door de stad gelopen over Plaza de Armas en een massage genomen. 's Avonds was er in het hostel een BBQ en een reggae avond, waar we ons voor hadden opgegeven. Er waren veel mensen, veelal toeristen maar ook lokalen die hier een feestje vieren. We waren wat moe na het gereis van de dag ervoor en vonden het niet zo heel gezellig, en wilden gaan slapen. Maar daar blijven was net zo gehorig als in onze kamer, want die lag direct onder de bar. Ondanks de herrie konden we toch van onze nachtrust genieten.

• 10201
  • 10202
  • 10203
  • 10204
  • 10205
  • 10206

#103 Huanchaco 19-05
Surfing surfing.

Als je in een klein dorpje bent wat voornamelijk bekend staat en leeft van het surfen dan moeten we natuurlijk ook onze skills even proberen. Voor William was het de derde keer surfen en voor Janine de allereerste keer. In de middag hadden we les genomen en na wat droog oefenen mochten we het ruime sop in. Het wetsuit was wel nodig met een watertemperatuur van net geen 20 graden. Een uurtje was het proberen te staan, vallen en weer terug peddelen. De eerste golf ging het gelijk al goed, deze zijn namelijk perfect voor beginners. Beiden zijn we geen echte talenten, maar het was zeker een leuke bezigheid. Na deze activiteit was het wachten in het hostel om om middernacht de bus te pakken naar Guayaquil, Ecuador! Peru zit er dus bijna op en we hebben hier precies een maand genoten van al het moois wat dit fantastische, vriendelijke land te bieden heeft.

• 10301
  • 10302
  • 10303
  • 10304
  • 10305

#104 Guayaquil 20-05
Welcome in Ecuador.

Deze dag begonnen we in de nachtbus en eindigde tegen de avond in Guayaquil, Ecuador. Tijdens deze lange busreis worden we goed voorzien van wat eten en drinken en is het slapen, rusten, verslagje schrijven, filmpje kijken en een beetje uit het raam kijken. We reden over de Panamerica North highway via Mancora naar de grens van Ecuador. Weer een nieuwe stempel, dus een nieuw land voor ons beiden. Een kleine vooruitblik kunnen we vast geven, op 22 mei vliegen we naar de Galapagos eilanden en op 1 juni vliegen we weer terug naar het vaste land in Ecuador. 23 mei vieren we dus de verjaardag van William op Galapagos, we kunnen slechtere plaatsen verzinnen voor een verjaardagsfeestje. Bedankt voor het lezen van onze verhalen, we hopen dat jullie ervan hebben genoten, wij in ieder geval wel!