#79 Soraypampa 25-04
Start Salkantay Trek!

Goedemorgen allemaal, een nieuwe dag, een nieuwe update en dus weer een nieuw avontuur, op naar Machu Picchu via de Salkantay Trek. Om 5 uur werden we opgepikt met een grote bus richting de eerste stop in Mollepata waar we konden ontbijten. Daarna werden de groepen ingedeeld en konden we een tas met slaapzak en matje aangevuld tot 6 kg afgeven wat vervoerd wordt met paarden en ezels. Dus we hoeven alleen met onze dagrugzak te lopen. Na nog een korte busrit waren we bij het begin van de Salkantay Trek waar we kennis maakten met de groep. Onze gids Big Willy (1.58 m) leidt de groep van 12 personen, bestaande uit 9 Fransen, een Duitse en ons twee. Het was een mooi  wandeltochtje tot aan het Basecamp langs een waterkanaaltje. Daar kregen we een smakelijke lunch, waarna we op eigen gelegenheid naar het boven gelegen meer konden lopen. Het was een pittig klimmetje van 300 hm op slechts 2,5 km en zeker voor Janine want die moest de lunch in een paar keer spugen kwijt. Toen we weer beneden aankwamen kon het Happy Hour beginnen. Daarna volgde het avondeten en toen vroeg onze tent in want we moesten weer vroeg op voor de langste dag.

• 07901
  • 07902
  • 07903
  • 07904

#80 Chaullay 26-04
Highest point off the Salkantay Trek.

De langste en vooral zwaarste etappe vandaag met de passage van de Salkantay pas op 4627m. Om 5 uur werden we wakker gemaakt met een vers bakkie cocathee op bed, wat een service! Snel de tas klaar maken, ontbijten en de hike kon beginnen. De eerste 7 km waren bijna 800 hm omhoog en daarna alleen maar afdalen. Bij Janine ging het moeizaam en na 1,5 km klimmen moest ze het ontbijt weer overgeven. Het is nu echt duidelijk dat Janine last heeft van inspanning op hoogte. Ze heeft het nog even geprobeerd, maar het lukte echt niet met een lege maag en nog zo'n lange klim te gaan. Ze is alleen terug gelopen naar het Basecamp en heeft zich als een prinsesje op een paard naar de top laten rijden, waar we ongeveer gelijk aankwamen. Vanaf de top was het nog 15 km omlaag en dat ging wel. Op de top kregen we Willy's Inca les over de rituelen en geschiedenis van de Salkantay berg en de Inca's. Met onze groep, benoemd tot de Super Hikers, allemaal een steen en 3 coca bladeren  geofferd. Dit natuurlijk voor goed weer bij Machu Picchu. De weg omlaag naar onze camping plaats ging goed, ook bij Janine. Na 2 uurtjes omlaag kregen we lunch. Deze en net als alle andere maaltijden zijn bereid door Jorge onze kok en zijn assistent. Na zo'n lange klim had ook iedereen honger. De hele dag miezerde het een beetje en tijdens de lunch regende het echt. Het laatste stuk omlaag na de lunch was droog en gezellig praten met de andere van de groep. Na 22 km bereikten we ons camp en hier konden we relaxen. Gezellig nog wat gekaart en gegeten en daarna was het weer op tijd naar bed!

• 08001
  • 08007

#81 Santa Teresa 27-04
Let's party!

Op tijd werden we weer gewekt onder het genot van een kopje thee om de dag te starten. Vandaag stond een hike op het programma van Chaullay naar Santa Teresa, maar het laatste gedeelte was met de bus. Een makkelijke wandeling vandaag die veelal omlaag ging over een grindweg, want het echte Salkantay  wandelpad was helaas te gevaarlijk na het regenseizoen. Antonio en William kregen wat echte Inca striping op de gezichten en we leken net broers (zie foto)! De middag konden we 2 uurtjes genieten van een Hot Spring, heerlijk even de beentjes rust geven na de kilometers van alle dagen in de warme baden. In Santa Teresa verbleven meerdere groepen in dezelfde accomodatie en was er een feestje bij het kampvuur. Dansen, drinken, lachen, feesten, je ne parle pas francais, paaldansen en vooral genieten van deze gezellige avond. Daarna konden we lekker slapen in onze tent en heerlijk warme slaapzak.

• 08101
  • 08108

#82 Aguas Calientes 28-04
Zip-it!

Voor de ochtend hadden we de keuze Ziplinen of een hike, dat is natuurlijk een makkelijke keuze. De vorige keer ziplinen na de Death Road was goed bevallen dus hebben we dat hier ook weer gedaan. De hele ronde bestond deze keer uit 6 zipline routes, één hangbrug en het beklimmen van een steile wand. We konden op veel verschillende manieren omlaag ziplinen, met zijn tweeën langs elkaar, hangend ondersteboven en uiteindelijk in de superman houding. Wat een vrij gevoel als je als een condor over de vallei vliegt met snelheden tot wel 75 km/h. Na de middag werden we met de bus naar Hidroeléctrico gereden om vanuit daar richting Agua Calientes te lopen. 3 uurtjes wandelen langs het spoor en de rivier tot aan Machu Picchu dorp waar ons hotel was. Deze route liep in een boog om de berg van Machu Picchu. In het hotel konden we even heerlijk douchen en bijkomen. Het diner was deze keer in een restaurant en erna was het op tijd naar bed, want Machu Picchu is waiting!

• 08201
  • 08207

#83 Machu Picchu 29-04
Wow Machu Picchu!

De highlight van Peru en misschien wel van Zuid Amerika, het bezoeken van de Inca stad Machu Picchu. Om 4:15 zijn we met onze groep aan gelopen richting de brug over de rivier naar Machu Picchu. Om 5 uur mochten we hier verder om een uurtje omhoog te klimmen over trappen richting de entree. De dag begon met regen, maar naar mate we verder naar boven kwamen klaarde het op. Bij de ingang troffen we onze gids Willy om de rondleiding door Machu Picchu te genieten. Super mooi, indrukwekkend, groot en in perfecte staat wat we allemaal zagen in het meer dan 550 jaar oude Inca dorp. Wel super toeristisch. Na de rondleiding namen we afscheid van onze gids en de rest van de groep. Het waren in ieder geval gezellige dagen samen, thanx! De meeste moesten dezelfde dag nog de bus of de trein terug pakken naar Cuzco, maar wij hadden een dag extra in Aguas Calientes geboekt. Na de rondleiding hadden we nog tickets om de Machu Picchu Mountain te bezoeken. Na de 1900 traptreden in de ochtend kwamen er nu nog eens ongeveer 3000 treden bij om tot de top van de berg te komen. Het koste 1,5 uur ploeteren, maar het was elke druppel zweet waard! Wat een beloning krijg je als je boven bent, als eerste een 360 graden panorama met schitterende bergen als uitzicht. En dan natuurlijk het uitzicht over de complete Machu Picchu stad met erachter Huyana Picchu mountain welke af en toe verdwijnt in de wolken. Anderhalf uur hebben we boven gezeten en genoten van het uitzicht en het heerlijk weertje. Daarna konden we dezelfde route weer omlaag klauteren. Op de weg terug nog even door Machu Picchu gelopen om een stempeltje op te halen voor het paspoort. Erna zijn we weer verder afgedaald naar Aguas Calientes. Een lange dag lopen, zeker na de dagen Salkantay van tevoren, maar het was schitterend.  Na de lange dag hadden we honger en zijn ee een hapje gaan eten, hier kwamen we Mark en Bruce weer tegen uit USA en Canada, die we op Machu Picchu Mountain waren tegen gekomen. Het was een gezellige avond en het eten smaakte heerlijk, bedankt mannen!

• 08301
  • 08309

#84 Cuzco 30-04
Bey bey Machu Picchu!

Na een welverdiende nachtrust konden we rustig aan doen vandaag, 3 uurtjes wandelen langs de treinrails en de rivier terug naar Hidroeléctrico voor de bustransfer naar Cuzco. Dit waren 7 uurtjes in de bus en om 10 uur waren we eindelijk weer terug in Loki hostel in Cuzco. Nu zat het Salkantay en Machu Picchu avontuur er echt op. Door vele mensen als super mooi aangeprezen en dit konden we ook beamen, mede ook diir het perfecte weer wat we hadden. Want dat blijft natuurlijk altijd geluk hebben. In de 6 dagen hebben we ongeveer 100 km gelopen met meer dan 6000 hoogtemeters, oftewel welterusten.

• 08401
  • 08402

#85 Cuzco 01-05
Massage time!

Na de 6 dagen wandelen, hiken, trappen lopen en genieten hebben we een rustdagje gepakt. Eerst uitslapen, want de dagen ervoor ging wel erg vroeg de wekker. De dag door gekomen met wat rusten, eten en genoten van een massage. Lekker laten masseren door een klein Peruaanse dame. Uiteten hebben we in Bolivia en Peru elke dag gedaan, het is hier erg goedkoop en erg lekker allemaal, dus dat koken komt er echt niet van. Op zo'n dag is het ook altijd weer vooruit kijken en plannen maken voor de komende dagen.

• 08501
  • 08502
  • 08503

#86 Cuzco 02-05
Sexy woman oelalala!

Vandaag een cultureel dagje op het programma in de omgeving van Cuzco. Eerst met de lokale bus van wel 50 jaar oud richting Tambomachay. De eerste ruïne van vandaag was een oude badplaats van de Inca's. De rest van de dag hebben we gelopen naar de andere bezienswaardigheden, veelal omlaag gelukkig. De tweede was de weg overlsteken en hier lag Puka Pukara, het rode fort. Daarna was het een paar km de weg volgen naar Q'enqo, een rotsformatie met een grot eronder. Voor Janine waren het wat stenen ;) De meest spectaculaire en grootste ruïne van vandaag was Sacsayhuamán, oftewel Sexy woman. Nog maar 20% is er overgebleven van dit immense militaire bouwwerk van de Inca's. We blijven ons elke keer verbazen met wat voor precisie de Inca's deze bouwwerken hebben gemaakt en bij deze vooral de grootte van de stenen die zijn gebruikt. Of het echt sexy was betwijfelen we. Weer een lekker dagje gelopen en cultuur gesnoven vandaag en na een heerlijk pizzaatje hebben we nog genoten van een massage. 2 uurtjes gemasseerd en gekneed worden onder de klanken van ABBA op de panfluit was best wel relax.

• 08601
  • 08607
  • 08608

#87 Rainbow Mountain Palccoyo 03-05
Colorful day in the mountains!

Om de beroemde Rainbow Mountains te bezoeken waren er 2 opties, de standaard super toeristische tour of de alternatieve naar Palccoyo. Wij hebben voor Palccoyo gekozen bij dezelfde organisatie als de Salkantay, Okidoki. Om half 7 werden we opgepikt en met 11 andere personen gingen we naar de Rainbow Mountains. Na een korte stop voor wat fruit volgde een schitterende route door de bergen langs een riviertje en met heel veel lama's en alpaca's. Bij aankomst zagen we al gelijk de eerste van de 3 gekleurde Rainbow Mountains. Hier waren maar enkele andere toeristen en we hadden het gevoel dat we de berg voor ons alleen hadden, omdat deze tour minder bekend en nog niet zo lang bestaat. We zijn de laatste maanden verwend met mooie uitzichten, misten af en toe de wow factor, maar deze verbaasde ons allebei weer. Compleet anders, vergezichten met besneeuwde bergen op de achtergrond, witte wolken bij een blauwe lucht en natuurlijk de kleurrijke formaties van de bergen. Het was maar een uurtje wandelen omhoog voor een panorama over de 3 gekleurde bergen en boven konden we tussen de rotsformaties doorlopen. Na een uurtje foto's maken en echt genieten van het uitzicht liepen we weer terug en kon de 3,5 uur durende reis terug starten. Gelukkig wel een lunch onderweg en rond 5 uur waren we weer in Cuzco. Hier was het de tas pakken en de bus in, opweg naar de volgende bestemming, Arequipa.

• 08701
  • 08709

#88 Arequipa 04-05
Halfway :( :(

Allereerst gaan we beginnen met een zeer tragisch bericht. Voor ons is dit niet zo leuk, maar voor jullie thuis misschien wel. Het zat er aan te komen en nu is het dan ook zo ver. Op dit moment zijn we precies halverwege onze reis, dag 88,5 van de 177 dagen. De tijd hier gaat super snel, we hebben het ene avontuur nog niet achter de rug of de volgende bestemming staat al weer voor de deur. Maar wat is het genieten van de diversiteit in Zuid Amerika en zijn we super blij met de keuze om deze reis te maken. Zoals het er nu uit ziet blijven we nog enkele weken in Peru en dan gaan we naar Equador en de Galapagos eilanden, gevolgd door Colombia en Panama. Alles gaat dus zoals we het van tevoren gedacht hadden, inderdaad gedacht en niet gepland, want plannen kunnen alleen maar wijzigen! Dan over ons dagje in Arequipa, waar we in de ochtend aan kwamen met de bus. We konden op tijd inchecken in het hotel en daarna hebben we een stadstour gedaan met informatie over Arequipa en Peru. De tour eindigde bij een uitzichtpunt over de verschillende vulkanen rondom de stad.

• 08801
  • 08802
  • 08803
  • 08804
  • 08805

#89 Arequipa 05-05
Search the nons.

Heerlijk lekker uitslapen, ontbijten en nog een uurtje terug het bed in. We hebben tenslotte toch vakantie. Rond de middag zijn we de stad in gegaan en hebben we het klooster Santa Catalina bezocht. Dit kleurrijke klooster is een klein stadje in de stad zelf. Hier leefden vroeger ruim 200 nonnen exclusief hun bedienden en slaven. Nu leven er nog steeds een dertigtal nonnen in een nieuw gedeelte. Het oude gedeelte is museum en toegankelijk voor toeristen. Interessante uitleg kregen we van een gids over het leven vroeger en nu in het klooster. Hierna hebben we nog door de stad gewandeld en de grote markt en de tour naar Colca Canyon geboekt voor de komende dagen.

• 08901
  • 08902
  • 08903
  • 08904

#90 Colca Canyon 06-05
Going down in the canyon!

Om 2:45 ging vandaag de wekker, het wordt met de dag gekker. We werden met een busje opgepikt en reden 3 uurtjes richting Chivay voor ons ontbijt en erna de eerste stop  bij het uitzichtpunt Cruz del Condor om condors te bewonderen. Daarna eventjes verder doorrijden en de hike kon beginnen. Dit was met mooie uitzichten over de canyon en we liepen meer dan 1000 meter omlaag over een stoffig pad. Onze groep bestond uit 11 personen uit Nederland, Duitsland, Oostenrijk, Frankrijk en Canada en onze Peruaanse gids Geancarlo. Na de lunch volgde een glooiend stuk, langs de rivier en we kregen veel info van onze gids. Totaal liepen we vandaag ongeveer 6 uurtjes en toen kwamen we aan bij onze lodge in Oasis de Sangalle. Heel basic de kamer maar wel met een zwembad en een bar. Nog even gezellig samen gezeten met de groep en erna op tijd naar bed,  want de dag erna was het starten met de hike.

• 09001
  • 09002
  • 09003
  • 09004
  • 09005

#91 Colca Canyon 07-05
Going up, out of the canyon.

Om 5 uur liepen we aan om de 1000 meter die we gisteren hadden afgedaald omhoog te klimmen. Het eerste half uurtje was het nog donker. Daarna liepen we gelukkig in de schaduw, want de zon was nog achter de bergen. Na iets meer dan 2 uurtjes klimmen waren we boven en het ging lekker bij allebei. We hebben ook veel kilometers getraind de laatste maanden. Daarna nog een half uurtje over een vlakker deel tot aan het beroemde Peruaans ontbijt, witte broodjes met boter en jam in Cabanaconda! Al snel gingen we door met de bus richting de hotsprings en wat voelt dat lekker na zo'n 2 daagse hike! Maar ook hier zat een tijdslimiet op en na een goed uur weken mochten we door richting Arequipa met tussendoor nog een heerlijke buffet lunch en enkele foto stops. In de avond hadden we weer een nachtbus richting Nazca, onze volgende bestemming. We reizen in Peru elke keer met Cruz del Sur, een prima organisatie en slapen in de ruime stoelen gaat redelijk.