Augustus

Hoogtemeters: 2530 m
Tijd: 4:15:07
Uitslag Categorie: 36

Zo, de finish is bereikt, 550 km en 14000 hm hebben we achter ons. Vandaag was een zware etappe met nog veel km en hoogtemeters. Vanaf de start zat ik gelijk in een goed groepje en er werd flink door gereden. Eerste een lange klim en daarna in het wiel zitten. Al snel kwam ik met Anton te rijden, we waren vandaag goed aan mekaar gewaagd. Na de eerste verzorging kwam er een lang vals plat stuk omhoog en hier stonden Kristel en fam ons op te wachten. Heerlijk even een beker water over mijn hoofd schudden, want het was goed warm. Daarna even samen op kop rijden voor de foto en weer vol verder. Het middengedeelte van de etappe was veel op en af en hier konden we ons goed handhaven in de groep. Op een klim met veel wortels en stenen maakte Anton nog een mooie duikeling in het gras! Net voor de 3e verzorging moesten we helaas even stoppen voor een spoorwegovergang. Er ging nog een renner door terwijl er politie stond en hij is dan ook uit de wedstrijd genomen. Tijdens het wachten sloten Tom Hoekman en Roald Tiggelaar aan, een Nederlands team waar we deze week veel mee hebben opgetrokken. Echter we zagen ze maar even en ik reed met Anton weer naar voren.

Na wat korte klimmen konden we beginnen aan de zwaarste klim van de dag, namelijk richting Feldberg. Het eerste gedeelte was langs een snelweg en dat liep niet lekker, veel gras, modder en stenen maakte hem erg pittig. Gelukkig werd het daarna weer een schotterklim die beter liep. We hadden al besloten om vandaag samen over de finish te gaan, maar daar moest Anton in de laatste korte klimmetjes wel rustig aan voor doen. Ik had het namelijk gehad voor deze week, zeker toen Tom en Roald ons nog even voorbij kwamen gestoempt. De laatste km's bleven zwaar, we moesten nog over het gras de skihelling op en dit vergde nog even alle laatste energie. Moe maar geheel voldaan kwamen we na 4:15 gezamelijk over de finish om daar ons finishershirt in ontvangst te nemen. We waren 77 overall en ik was 36 en Anton 32 in de eigen klasse. Roy finishte na 4:27, hij reed een goede wedstrijd nadat de pijnstillers eindelijk begonnen te werken. Hij was in ieder geval blij dat hij de finish haalde na een zware week.

Uiteindelijk ben ik in een totaal tijd van 24:48:43 gefinisht op een 34e plaats in mijn leeftijdsklasse en een 66e plaats overall. Anton had een totaal tijd van 25:20:50, goed voor positie 30 in zijn klasse en 75 overall. Roy heeft geen totaal tijd en uitslag ivm het uitvallen in de 2e etappe, maar heeft het ondanks wat lichamelijk ongemak gered.

Na ons gedoucht te hebben, hebben we nog lekker schnitzel met friet gegeten onder het genot van een heerlijk biertje. Kortom de VAUDE Mountainbike Trans Schwarzwald 2010 zit erop. Het was een erg leuk evenement en de organisatie was perfect, op enkele kleinigheden na. Het parcours was mooi, dwars door het Schwarzwald, maar we hadden toch veel schotter en jammer genoeg weinig technische passages. Maar dat mocht de pret niet drukken enhet is zeker een aanrader. Het weer speelde de eerste dagen niet echt mee en maakte het erg zwaar, gelukkig veranderde dat en hebben we de laastet dagen nog mooi in de zon gereden. Zelf ben ik redelijk tevreden met mijn uitslag, alleen was het de laatste dagen erg zwaar, want op dag 5 na het lek rijden heeft me te veel kracht gekost wat ik de dagen erna moest bekopen.

Verder een bedankje aan de volgende mensen: Anton en Roy, maar ook Lex, voor de gezellige week, maar ook tijdens alle voorbereidingen. Kristel, voor de support tijdens het evenement, de foto's, en alle zorgen. May en Ton voor de aanwezigheid de laatste dagen en het heerlijke diner. De ouders van René voor het verzorgen. Alle bezoekers van de website. Maar natuurlijk ook de gehele organisatie en alle renners voor de mooie en vooral gezellige week.

De foto's worden zo snel mogelijk geplaatst. Kijk verder voor meer info op:
Site Trans Schwarzwald uitslagen en andere zaken mbt evenement
Fons Moors website van Fons Moors, die elke dag mooie filmkes heeft gemaakt

Zo en nu weekje herstellen en dan voorbereiden voor de wintercompetitie!

• 2010-08-21_Trans_Schwarzwald_dag_7_1

Hoogtemeters: 1570 m
Tijd: 2:55:38
Uitslag Categorie: 34

Poe Poe, de beentjes voelden al zwaar aan voor de start, gisteren toch erg diep moeten gaan en dat heeft me veel kracht gekost. Bij de start kon ik wat naar voren rijden, maar erg veel opschuiven zat er niet in. Het klimmen ging gelijk niet al te best maar ik kon wel in de groep blijven. Ik vond gelukkig een groep, waar ik mee kon draaien. Dit was wel fijn om af en toe even te herstellen. Het gedeelte tot aan de 1e pauze plaats was wat vlakker met af en toe een klimmetje. Deze kwam ik goed door en daarna volgde een afdaling met leuke snelle en soms enkele technische stukken. Net voor de tweede verzorging sloot Anton bij me aan, maar hij moest gelijk weer lossen omdat hij en langzaam leeglopende achterband had.

Vanaf de pauze was het een lange klim die ik toch behoorlijk voelde, en waar ik enkele plaatsen prijs moest geven. Gelukkig vond ik weer een groep met een mix team waar ik toch nog mee kon liften. De klim trok lang door en het was heet vol in de zon, haha nu gaan klagen dat het te heet is. Bovenaan de klim na de derde verzorging was het in de groep rijden wat toch nog redelijk ging ondanks de zware benen. Het laatste gedeelte van de wedstrijd zat nog een pittige klim die ook nog lang door trok. Hier moest ik de groep laten gaan en kwam ik de laatste 5 km alleen. Bij de finish zat er nog een venijnige klim waar Kristel stond aan te moedigen. Deze nog vol opgereden en na 2.55 rolde ik Grafenhausen in. Vandaag 34 in mijn categorie en ik sta nu 33 in mijn klasse en 64e overall. Toch tevreden na een zware dag, met eindelijk mooi zomers weer.

Anton zat vanaf het begin mooi in de groep en kon ondanks de langzaam langlopende band, lang in de groep mee tot aan de tweede pauze. Na wat bij pompen ging de race volle bak verder om William terug te pakken. Dat lukte op een minuut na niet, maar was toch een goede dag met goede benen. Anton staat nu 30e in zijn klasse en 78 overall.

Roy startte vandaag helemaal achteraan en kon makkelijk naar voren rijden, naar de renners waar hij deze week al meer mee reed. Na lekker in de groep gereden te hebben ging het fout in een afdaling en kon hij de voorganger die viel niet ontwijken. De motivatie was weg en na een uitstapje naar de EHBO, kon hij wel verder. Daarna heeft hij toch nog goed gereden tot aan de finish, waar hij naar 3:21 aankwam.

Vanavond hadden we geen pasta party maar hebben we genoten van een heerlijke schnitzel met pommes. Heerlijk was het uitetentje gesponsord door de ouders van Kristel! Morgen nog een etappe, en wat voor een 90 km en 2400 hm. Daarna is het feesten.......

• 2010-08-20_Trans_Schwarzwald_dag_6_1

Hoogtemeters: 2740 m
Tijd: 3:56:16
Uitslag Categorie: 35

Dag 4, over de helft zijn we. Het was vandaag een zware maar wel een leuke etappe ondanks het weer. Het regende weer eens voor de verandering. Ik startte vanmorgen in vak B en het eerste gedeelte was in de grote groep omlaag over het asfalt. Ik schoof gelijk naar voren om een beetje een goede positie te hebben voor de eerste klim. Eerst file rijden door de tunnel en daarna klimmen. Deze ging vrij aardig en ik zat lekker in een groep te rijden. De afdaling erna ging lekker hard en de km's vlogen voorbij. Bij de volgende klim, waar de meeste moesten lopen kon ik goed naar voren rijden en weer een paar plaatsen schuiven. Boven op was het in de groep rijden en klaar maken voor de afdaling naar de laatste lange klim. Het einde van de afdaling was erg leuk met een flink stuk omlaag over trappen. In het dorp volgde de 2e verzorging, die overigens super verzorgers zijn, snel bidon aangepakt en een banaan en verder.

Hierna kwam het zwaarste gedeelte met een klim over trappen, veel trappen. Hier moest je overal lopen en dat viel toch wel zwaar, ik had daarna ook moeite om in het ritme te komen. Ik kon mijn positie goed houden in de klim en het laatste gedeelte van de rit was toch nog veel op en af en hier was het toch nog flink afzien. De laatste korte klimmetjes deden pijn maar het einde was in zicht.

Helemaal nat en leeg gereden kwam ik na 3.56 over de finish, goed voor een 35e plaats in mijn klasse en 67 overall. Ik sta nu 34 in het klassement en hoop misschien nog wat te stijgen komende dagen. De benen voelen wel wat vermoeid maar ik voel me nog fit. Morgen een lange maar makkelijkere en vooral snelle etappe, zorgen voor een goede groep dus.

Anton had in het begin wat moeite over het gladde en natte asfalt, maar reed goed tot aan km 50 daarna was het 10 km afzien maar het laatste gedeelte herpakte hij zich en finishte in een tijd van 4:02. Een 31e plaats in zijn categorie en 79e overall. Goed voor een 30e plaats in het klassement.

Roy had een zware dag in een woord k.t! Na een tijdje met Anton gereden te hebben had hij bij de trappen veel last van zijn knie en was het op hangen en wurgen naar de finish in een tijd van 4:15. Roy heeft de knie in laten tapen en start morgen gewoon. Morgen komen Kristel en haar ouders om ons aan te moedigen! Morgen weer een nieuwe dag, hopelijk eens met zon!

• 2010-08-18_Trans_Schwarzwald_dag_4_1

Hoogtemeters: 1590 m
Tijd: 3:59:46
Uitslag Categorie: 35

Vandaag was het race day! 100 km met 1400 hm. Na het verkennen van de start klim was ik goed warm en wou ik met de start een goede groep opzoeken. Dit lukte aardig vanuit het tweede startvak. Al snel kwam ik bij het eerste mix team te rijden en de benen voelden goed aan na 4 dagen wedstrijd. Maar helaas ging het mis in de eerste afdaling, al na 2,5 km. Voor een lekke band, een gat dat te groot was om te worden gedicht door de notubes. Kon de fiets net niet houden en schoof nog onderuit in het gras. Bandje erin en patroon erin spuiten, dit ging niet super snel en ik baalde van de honderden renners die me voorbij kwamen. Het scheelde niet veel of ik lag laatste. Een lange inhaalrace kon toen beginnen. Overal volle bak rijden en mensen inhalen, want ze reden allemaal te langzaam. Dit gaf wel een goed gevoel en ik bleef van groep naar groep rijden. Dit ging goed maar koste erg veel kracht en in de lange afdaling na de eerste verzorging herstelde ik even in de groep.

Ik bleef nog mensen inhalen vooral op de wat technischere stukken en de klimmen. Net voor de 2e verzorging sloot ik aan bij Roy. Ik reed eerst nog weg maar al snel kwam ik in een grote groep te rijden, waar Roy ook weer bij aanstoot. Het gedeelte erna was 15 km vlak en hier hadden we een renner op kop die het tempo erg hoog hield. Lekker in zijn wiel zitten zat er niet in, ik moest vol rijden om hem bij te houden. Tot aan km 75 ging het nog maar daarna was het op, het inhalen en het vele alleen rijden brak me op. De laatste 25 km was het dan ook afzien, afzien zoals ik nog niet had gedaan deze week. De klimmetjes die hierin zaten deden allemaal pijn, maar ja dat hoort erbij!

Net binnen de 4 uur finishte ik vandaag, weer op een 35e plaats. Dit viel dus nog enigzins mee, en ik heb mijn positie in het klassement behouden, 33e. Heb helaas wel tijd verloren vandaag, had misschien wel een kwartier gescheeld als ik bij de groep was gebleven als ik niet lek had gereden. Helemaal leeg vandaag en de benen voelden ook erg zwaar na de etappe, morgen nog een kortere etappe en dan zaterdag al de laatste richting Feldberg.

Roy had gisteren knie in laten tapen en dat zorgde voor meer stabiliteit. Tot het moment dat ik aansloot bij Roy ging het goed, daarna probeerde hij nog een tijdje te volgen. Helaas zorgde een valpartij ervoor dat hij definitief moest lossen. De laatste 20 km waren daarna ook een lijdensweg. Roy zijn tijd was 4.04.

Anton zijn dag kon vanaf het begin niet meer kapot, zij fiets schakelde eindelijk na 5 dagen. In de eerste km was het zoeken naar een goede groep, want hij zat met een andere kop over kop te rijden. Bij de tweede pauze plaats kwam hij pas in een goede groep en hierin kon hij naar de finish rijden, om ze op het laatst toch nog eraf te rijden. Tijd was 3.55 en 29e in zijn klasse.

De beentjes beginnen bij ons allemaal pijn te doen. Verder is alles perfect geregeld. Organisatie is perfect, maar de pasta komt ons de nek uit, morgen wordt het frietjes met mayo, samen met Kristel en haar ouders. Bedankt voor het lezen en tot morgen.

• 2010-08-19_Trans_Schwarzwald_dag_5_1

Hoogtemeters: 1580 m
Tijd: 2:16:44
Uitslag Categorie: 28

Vandaag was een korte etappe, dus volgt er ook een kort verslag. Het was vandaag gelukkig droog tot aan de finish, momenteel regent het weer. Ik ben gestart in vak B en ben gelijk vol naar voren gereden. Het eerste gedeelte was het in de groep rijden en proberen de beentjes iets te sparen. Na de eerste verzorging, al na 15 km, kwam er een lange afdaling gevolgd door de langste klim van de dag. In de afdaling zat ik in een grote groep en kwam met Roy van Heeswijk op kop te rijden. We reden goed samen en liepen uit op de groep. Daarna kon de klim beginnen, ik had goede benen en kon de hele klim het buitenblad laten staan. Ik had me iets verkeken en dacht dat de top na 30 km kwam maar dat was pas na 34. Oeps Roy foute info gegeven en hierdoor moest hij eraf, ik kon door en tempo blijven rijden. Bovenop de klim sloot ik aan in de groep van jawel hoor, Daphny en Johan het eerste mix team. Daarna was het eigenlijk 20 km op en af en in de groep bijven. Dit ging erg lekker vandaag, en ook bij de laatste 6 km met veel single tracks kon ik ze volgen. Erg tevreden kwam ik na 2:16 over de finish. Hier wat gegevens: hr gem 165 hr max 178, 56,3 km, 1200 hm.

Roy was zijn domper een beetje te boven van gisteren en heeft de hele dag achter Anton aan gejaagd. Hij hoopte nog terug te komen in de technische stukken maar die waren te laat in de etappe. Roy eindigde in een tijd van 2:26. Anton reed lekker in een groep en heeft zich gespaard voor morgen. Zijn tijd was 2:23. Morgen weer een pittige etappe met 2600 hm over 73 km.