Mei

Vandaag stond de mooie Saarschleifen Bike Marathon op het programma. Voor mij alweer de 4e deelname, want het is gewoon een mooi evenement. Zaterdag ben ik met Anton vertrokken om daar in tentje te overnachten. Eerst nog wat los gefietst en daarna lekker de slaapzak in om de dag erna om 9:30 te starten. Er waren toch weer een aantal bekenden aan de start en het was weer gezellig.

Ik stond vooraan opgesteld en kon zo de eerste paar kilometers met de kopgroep mee. Dit tempo lag me echter te hoog en ik wist dat ik mezelf dan tegen zou komen. Dus maar iets rustiger gereden en een volgende groep opgezocht. Al snel kwam ik in een goede groep te rijden en kon op de vlakke stukken uit de wind zitten.

Het eerste uur lag het tempo erg hoog en werd de groep steeds kleiner. Onderweg waren de verzorgingsposten perfect, overal stonden ze klaar met bekers drinken en bananen. Aangezien ik maar 1 bidonhouder op de fiets heb zorgde dit ervoor dat ik maar bij 2 posten de bidon hoefde te vullen.

Het liep erg lekker, klimmen ging perfect en ik genoot van de mooie trials aangeduid met 'techniksection'. Na een kilometer of 40 sloot ik aan bij Frank Meusen en een duitser. We reden het zelfde tempo en hadden afgesproken om samen te werken. Dit ging erg lekker en op de vlakke stukken was het wel nodig om in een groep te zitten.

De eerste ronde kwam ik door in 2:24 en we zaten nog steeds bij elkaar. We reden voor een 18e plaats met ons 3en hoorden we langs de kant. Ik probeerde mijn kopwerk te doen maar dat was meestal in de klimmen en afdelingen want op het vlakke heb ik niet zoveel bij te zetten. Na 70 km snel de bidon gevuld net als Frank, maar de duitser was er vandoor. Frank trok toen flink door op een lange klim en reed terug naar de Duitser. Ik kon op dat moment echt alleen maar volgen in zijn wiel en was blij dat ik ook terug was gekomen.

Ondertussen hadden we wel enkele renners opgepikt, waaronder Harry en Lars van Toma Cycling. De samenwerking bleef perfect en ieder deed zijn kopwerk en zo konden we nog een renner inhalen en samen naar de finish rijden. Ik had mijn plannetje al klaar om ze in de laatste klim te pakken, want ze keken eigenlijk alleen naar elkaar, omdat ze in dezelfde leeftijdsklasse reden.

In de laatste kilometers voor de finish had ik dan ook de kop overgenomen om ze in de sprint te verslaan. Echter tot een sprint kwam het niet want ze lieten me gewoon weg rijden. Na 4:33:23 kwam ik over de finish op een 13e plaats algemeen en 7e in mijn leeftijdsklasse! Super tevreden met deze gereden tijd en uitslag. Anton was ook tevreden en eindigde na 4:43 op een 20e plaats.

De vorm is goed op dit moment en het gaat lekker, komende weken zal het programma iets gewijzigd worden, omdat in van 13-30 juni in Rusland zit voor het werk. Nu dus nog goed trainen om dit een beetje op te vangen.

• 2011-05-29_Saarschleifen_1
  • 2011-05-29_Saarschleifen_2

Zaterdag 14 mei 2011, de eerste marathon van het zomerseizoen voor mij. In Saalhausen stonden 97 kilometers en 3150 hoogtemeters op het programma tijdens de SKS Shark Attack Marathon. Omdat de start al om 08.00 uur was ben ik samen met Anton op vrijdagavond vertrokken en hebben we in een tentje geslapen. Dit hadden meer mensen bedacht en het was dan ook al redelijk druk toen we aankwamen. Peter van Mil was er ook al met Fabian Roosenboom en het was nog gezellig ’s avonds. Daarna de slaapzak in en goed uitrusten voor de wedstrijd.

Na de inschrijving en alles klaar te hebben gemaakt stonden we om iets voor 8 in het startvak met veel Nederlanders aan het vertrek. De wedstrijd bestond uit drie rondes, eerst 2 keer een ronde met veel schotterwegen en continu klimmen en dalen en de laatste 20 km bestonden uit pittige klimmen en veel single tracks. Omdat het laatste deel van de marathon erg pittig zou zijn heb ik voor mezelf besloten om iets behouden te starten, zeker omdat het ook de eerste marathon van het seizoen is.
Na 2 km geneutraliseerd over asfalt begon het klimwerk al snel in de bossen. Wat weer een heerlijk gevoel om weer een marathon te rijden en zeker met mijn nieuwe race machine onder mijn kont! De Cannondale Scalpel Ultimate 2011 deed perfect zijn werk en een volgeveerde fiets is perfect voor de marathons. Klimmen gaat makkelijker door meer contact met de ondergrond en het dalen gaat nog harder, althans voor mijn gevoel!

De eerste ronde ging erg makkelijk en reed steeds rond dezelfde mensen. Al snel zag ik Anton langs de kant staan, want hij fietste net iets voor me en hij had problemen met de ketting. Gelukkig had hij alles bij zich en kon het zelf repareren. Ik reed lekker mijn tempo door, niet te gek en iets over houdend voor het einde. Het weertje speelde vandaag erg goed mee, de temperatuur was lekker en de ondergrond erg droog wat zorgde voor veel stofwolken. Technisch gezien stelde het niet veel voor de eerste twee rondes, maar de hoogtemeters maakten het pittig.
Na de 2e verzorging na 45 km even de bidon gevuld en wat gedronken en gegeten en daarna de 2e ronde in. Al snel sloot Anton weer bij me aan, hij had hard gereden om terug te komen. Daarna hebben we een tijdje samen gereden en raapten we wat renners op. Lang bleven we echter niet bij elkaar en ik reed bij Anton weg. Daarna begon ik het een beetje moeilijk te krijgen. Rond km 70 begon ik de eerste tekenen van kramp te voelen en ik dacht bij mezelf dat worden nog zware 25 km. Door net iets lichter te rijden zette het gelukkig niet door en kon ik wel gewoon blijven rijden.

Net voor het ingaan van de laatste ronden kwamen we langs de start / finish en hier nog snel de bidon gevuld en klaar gemaakt voor het laatste gedeelte. Het begon gelijk goed met een pittige klim over wortels en dito afdalingen, wat perfect ging met de fully. Dit laatste gedeelte van de rit was gewoon echt genieten en maakte de saaie eerste 2 rondes royaal goed. De krampverschijnselen heb ik gelukkig niet meer terug gezien en ik kon de gaskraan nog eens flink open trekken de laatste kilometers. Dit resulteerde dan ook in een paar plaatsen opschuiven naar voren.

Uiteindelijk kwam ik na 5:12:39 over de finish en dit was goed voor een 53e plaats algemeen en 15e in mijn categorie. Na afloop natuurlijk een heerlijk braadworst scoren, wat wil je nog meer! Bovenstaande foto is van Fred van Zetten, ik begrijp nu zijn slogan "ooit allemaal op een Scalpel". Erg tevreden kijk ik dan ook terug op de eerste marathon. Benen waren goed en voor de komende wedstrijden zit er meer in. Scalpel was perfect na een beetje wennen de eerste paar afdalingen. En natuurlijk was het een gezellig evenement. Uitslagen staan trouwens hier