Na maanden van voorbereiding, trainen, fiets in orde maken alles regelen stonden we vanmorgen dan eindelijk aan het vertrek van de Absa Cape Epic 2012. 's Morgens ging op tijd de wekker en konden we met de taxi naar de start in Meerendaal.

Eenmaal daar aangekomen was het prachtig, vanuit een groot leeg veld was een heus mtb dorp opgebouwd. Alles perfect geregeld en we waren op tijd daar om ons rustig voor te bereiden voor de proloog. We hoorden dat er veel renners ziek waren geworden na het eten op de Around The World Party, voor ons een geluk bij een ongeluk dat we deze gemist hebben. Dat was beschermengeltje #1, was de opmerking van een andere Nederlander.

Het was vandaag een erg hete dag met 28 graden en geen beschutting tijdens de rit, dus vol in de zon ruim boven de 30 graden. Met 25 sec tussen de teams vertrokken we vanaf het start podium. Schitterend om zo aan de start te staan van zo'n internationaal evenement, echt een kippenvel momentje.

De proloog bestond uit veel single tracks en 4 klimmen, waarvan de laatste tot aan de finish. We begonnen goed aan de eerste kilometers en we haalden gelijk veel teams in. Ik merkte wel dat ik het moeilijker had als Anton. De hartslag vloog gelijk omhoog en ik zat boven mijn omslagpunt te rijden, terwijl Anton er steeds onder bleef. Dit vooral tijdens het klimmen en de temperatuur zal hier een grote invloed op hebben. Dus Anton op kop en mij uit de wind houden. Bij de afdelingen was het andersom en mocht ik het voortouw nemen. Dit wisselde perfect af, maar het verschil onderling was groter dan in alle trainingen tijdens de voorbereiding.

Na 10 km moesten we even van de fiets af, Anton zijn zadeltasje was open gegaan en we verloren de helft van de inhoud. Even snel spullen oprapen en hop weer verder. De single tracks waren mooi, veel kombochten, losse stenen en vooral veel stof. We waren blij dat we de camelbag bij hadden want anders hadden we het niet gered op een bidon! Onder het fietsen hebben we enorm genoten van de mooie uitzichten op Kaapstad en de Tafelberg, tenminste daar hebben we af en toe even de tijd voor genomen. De laatste single track klim, Stairway To Heaven, was echt mooi en hier probeerden we nog even alles te geven voor de vele toeschouwers. Na 1 uur en 46 minuten bereikten we de top van de berg en dus de finish. Dit was goed voor een 162e plaats algemeen en een 112e in de categorie.

Na de finish nog een mooie downhill richting de start en heerlijk douchen. Ook konden we live via de Zuid Afrikaanse sportzender naar de profs kijken, die minder als een uur en een kwartier nodig hadden! Kortom de aftrap is goed verlopen, het is wel wennen aan de temperatuur, maar we hebben alle vertrouwen in een goede afloop. Vanuit Robertson, waar we net zijn aangekomen na een schitterende busreis van 2 uur wensen we iedereen een fijne werkweek :) en tot morgen.