18.6 km   309 hm Proloog
1:14:59
Daguitslag  46

Afgelopen donderdag zijn Anton en ik vertrokken naar Brazilië voor de Brasil Ride 2014. Vanuit Amsterdam via Lissabon naar Salvador met onze fietsen en de rest van de bagage. Na een lange reisdag van bijna 24 uur kwamen we rond 1800 Braziliaanse tijd aan in ons hotel. Na een hapje te hebben gegeten in het oude centrum sliepen we goed die nacht.Temperatuur gaat goed omlaag 's nachts dus dat is wel fijn. Vrijdag waren we op tijd wakker en na een erg goed ontbijt hebben we er een relax dagje van gemaakt op het strand. Even genieten van de zon, zee en al het andere moois wat het land te bieden heeft!

Op zaterdag stond de taxi om 6 uur bij het hotel om ons naar het vliegveld te brengen, om vanuit daar in de bus te stappen voor de transfer naar de start plaats van de Brasil Ride, Mucugê. Een leuke route van ruim 400 km door het binnenland van Brazilië. Onderweg zat ik langs een Braziliaan, dus ook nog even een privé reisgids! We kwamen pas om half 5 aan, dus was weer een lange reisdag.

Bij aankomst in Brasil Ride Village kon er begonnen worden met de voorbereidingen. Natuurlijk moesten we ons eerst even inschrijven en we rijden deze week met startnummer 260-1 en 260-2. Het bikers park was al compleet opgebouwd en zo ook de tentjes, waar we deze week in overnachten.

Samen met de andere Nederlanders zijn we gaan eten in een pizzeria. Leon van der Schoor vormt samen met Rob Wijnbergen een koppel, Bart Brentjens rijdt met de Braziliaan Azevedo en Hans Becking rijdt met teamgenoot Jiri Novak. Genoten van een heerlijke pizza en een Braziliaans biertje. Daarna de fietsen in elkaar gezet en de tassen klaar gemaakt. We hebben deze week een tas van de organisatie en het koffer en fietskoffer worden opgeslagen. Dus alles proberen in de tas te krijgen was een uitdaging. Daarna was het de oogjes dicht en slapen.

Zondag 19 oktober, eindelijk is het zover. Uren van training en voorbereiding hebben we achter de rug en vandaag gaat het dan echt beginnen, de Brasil Ride. Een opwarmertje staat op het programma, een proloog van 20 km met 309 hm. Niet veel maar fijn om te wennen aan de temperatuur van meer dan 30 graden! We mochten om 14:03 uur starten en er werd met 2 koppels gelijk vertrokken. 's Morgens was het nog bewolkt en frisjes maar al snel kwam de zon door en rond het middaguur was het warm, ruim boven de 30 graden. We vertrokken vanuit het dorp en na een kort stukje asfalt gingen we gelijk de single tracks op. Dit was veelal losse zand in combinatie met veel stenen. Het team waarmee we vertrokken konden we even bij houden maar al snel liepen ze uit. Ik had het namelijk moeilijk de eerste kilometers, in de zon en dan gelijk de hartslag aan de 180, verwerkte ik niet zo goed als Anton. We konden het ritme pakken en het parcours werd leuk, erg technisch met heel veel stenen, zowel bergop als bergaf. Hier kon ik gelukkig wat beter uit de voeten en kon ik de kop overnemen. Ondanks de hitte was dit genieten, wat een mooie rit om te beginnen!

Na het technische stuk volgde een lang stuk over asfalt, hier kon Anton weer eens laten zien waar hij goed in is, hard fietsen! Het volgende stuk was het mooiste van de rit een stuk over een droge rivier, met dus veel stenen, gevolgd door veel losse zand, helaas niet alles te fietsen. Daarna mochten we weer over het asfalt terug en konden we beginnen aan de laatste kilometers off road terug richting het Brasil Ride Camp. We hadden een stukje verkend vanmorgen en toen we de kerk zagen wisten we dat het niet meer ver was, wel nog een erg hobbelig stuk over de weg, waar ik met de Fully zelfs niet lekker over heen kwam. Maar na 1:15 kwamen we over de finish!

De kop is eraf, het was wennen aan de hitte en morgen wordt een belangrijke dag, de langste van de week en zwaarste. Dus uurtje of 9 in het zadel!