Na al een aantal jaren enkele marathons in de zomermaanden te hebben gereden vond ik dat het tijd was voor een nieuwe uitdaging. Ik had al veel gelezen en gehoord over de Transalp en ben me afgelopen winter eens verder gaan verdiepen. In de wintercompetitie van afgelopen jaar kwamen we op het idee om de Jeantex Bike Transalp te gaan rijden. Dit is een etappewedstrijd van 8 dagen. In totaal zullen er 650 kilometer en 21.000 hoogtemeters afgelegd worden. Samen met Joschy Rausch hebben we ons toen aangemeld. Het was alleen nog hopen dat we uitgeloot werden om deel te nemen. In December kregen we te horen dat we mee mochten doen aan de 10e editie van de Transalp. Samen vormen we team Specialized - Wildkamp en zijn we dus een van de 550 teams.

In de wintermaanden hebben we allebei eerst de Rob Akkermans Crosscup uitgereden en hierna heb ik een rustperiode gehad. Daarna heb ik veel gewerkt aan mijn duurvermogen. Lange duurtrainingen op een lage intensiteit. In mei ben ik begonnen met de eerste wedstrijden van de zomer en zo langzamerhand heb ik mezelf in vorm gereden om tijdens de Transalp een goede vorm te hebben. Met zijn tweeen hebben we diverse wedstrijden en trainingen samen afgewerkt en we zijn goed aan elkaar gewaagd de laatste weken. Dit zal ook wel nodig zijn want we moeten 8 dagen bij elkaar blijven!

Ons doel is om hem in ieder geval goed uitrijden en het maximale eruit halen wat er in zit! Tijdens de Transalp zelf zullen we wel zien wat de doelstelling is wat betreft de uitslag. Hieronder volgend de voorbereidingen die we hebben gehad in de dagen van de aanloop naar de transalp. In de links hierlangs kan er per dag worden gekeken naar de bevindingen per dag.

Dinsdag 10-07

In de loop van de avond begon het Transalp avontuur. Ik ben met de auto naar Vaals gereden om daar naar mijn Transalppartner Joschy Rausch te gaan. Ik had thuis de auto al helemaal vol geladen met de fiets, kleding, slaap spullen, reserve onderdelen, voeding en alles wat we verder nodig hadden in de komende week. Nadat ik was gaan slapen om de dag erna te reizen naar Munchen.

Woensdag 11-07

Na een goede nachtrust en een lekker ontbijt hebben we de auto ingeladen en de fietsen erop geplaatst. Er was gelukkig ruimte genoeg om alles mee te nemen. De reis naar Munchen kon beginnen. Na ongeveer een reis van 6,5 uur zonder file kwamen we aan in Olching, een voorstadje van Munchen. Hier woonden Marga en Norbert Gerhards, vrienden van de ouders van Joschy. Het was voor ons hier een tussenstop tot vrijdag om dan door te reizen naar de startplaats van de Jeantex Bike Transalp in Mittenwald in Duitsland. We werden er vriendelijk ontvangen en hadden een mooie kamer waar we 2 nachten konden slapen. De verzorging hier was perfect, we kregen lekker pasta te eten en konden van internet gebruik maken. Daarna natuurlijk weer op tijd naar bed om goed uitgerust te zijn.

Donderdag 12-07

De donderdag was voor ons een vakantie dagje. Na het ontbijt hebben we ons aangekleed om nog voor het laatst de beentjees wat los te trappen. We hebben in de omgeving 2 uurtjes gefietst en zijn langs een paar mooie meertjes gereden. Het weertje was perfect, niet te warm en een klein beetje zon. Bij terugkomst hebben we wat gegeten en zijn we met de trein / tram naar Munchen gegaan. We zijn naar het Olympia stadion geweest waar in 1972 de Olympische spelen zijn gehouden. Hier hebben we enkele uurtjes rondgelopen en daarna zijn we naar de binnenstad geweest waar we `s avonds met Marga en Norbert af hadden gesproken. Zij wisten een goede Italiaan en hier hebben we weer lekker pasta gegeten! Na het eten zijn we weer met de trein terug gegaan om de laatste nacht door te brengen.

Vrijdag 13-07

Eindelijk was het dan zover, de reis naar Mittenwald kon beginnen. Vanuit Munchen was het maar 1,5 uur rijden dus dat viel wel mee. Rond de middag zijn we aangereden en om 2 uur kwamen we aan in Mittenwald. Eenmaal daar aangekomen zat de sfeer er al goed in, een heel dorp gevuld met allemaal bikers! Er stonden meer dan 600 teams aan de start en dus meer dan 1200 mensen! We zijn naar de inschrijving gegaan en hier hebben we ons aangemeld. We kregen onze pasjes die we elke dag moesten laten zien voor het ontbijt, Pasta Party en als ID voor het stallen van de fietsen. We hadden startnummer gekregen, ik nummer 271-1 en Joschy 271-2. Ook kregen we allebei een grote tas met ons startnummer erop waar we alle spullen in moesten doen.

Deze tas werd elke dag van de startplaats naar de finishplaats gebracht door de organisatie. Verder kregen we nog wat papieren, reclamemateriaal en een T-shirt. Om 4 uur konden we naar het camp gaan waar de auto de hele week bleef staan en waar we de nacht door zouden brengen. Het Camp was op een militaire basis en we sliepen in barakken. Het Camp is voor de mensen die niet in hotels slapen of met een camper reizen. Het Camp is altijd anders oftewel een school, tent, gymzaal of parkeergarage net hoe het uit komt in het dorp. We hadden een mooi plaatsje gezocht in het Camp en hebben de slaapplaats gereed gemaakt. Om 6 uur (ook elke dag na de etappes) was de Pasta Party waar we gegeten hebben. We kwamen al een hoop Nederlanders tegen hier en het was er gezellig. De Baarlonaren Sjef Klerken en Leon Kuijpers waren er ook al. Na het eten was er elke dag de Briefing van de etappe van de volgende dag. Een korte uitleg over het parcours werd gegeven en wat er verder allemaal te wachten stond. Na afloop zijn we terug gefietst naar het Camp en hebben de fietsen in het Parc Ferme geplaatst. Hier kon je elke dag je fiets neer zetten en deze werd dan bewaakt door de organisatie.